Hardlopende vrouw in het bos

1. Loop op hardloopschoenen

Zonder hardloopschoenen beginnen met hardlopen is erg slecht voor je voeten! Veel mensen gebruiken sneakers voor het hardlopen, maar dit is simpelweg niet goed genoeg. Dat komt door de schokabsorbering. Sneakers hebben een dunne zool en kunnen de schokken dus niet absorberen. Hardlopen op sneakers zal hoogstwaarschijnlijk daarom zorgen voor problemen met de gewrichten. Daarentegen kunnen echte hardloopschoenen wel schokken absorberen, waardoor de klappen niet direct op je knieën komen. 

2. Bouw het hardlopen rustig op

De meest voorkomende fout bij hardlopers is te snel te veel willen doen. Voor je lichaam is hardlopen op straat al veel gevraagd. Als je bijvoorbeeld altijd op de loopband hebt gelopen, is de ervaring van hardlopen op straat heel anders. Opeens moet je lichaam veel schokken van de grond aan kunnen. Daarnaast moet je conditie echt goed zijn. Neem dus de tijd voor het opbouwen van het hardlopen. Start met weinig kilometers en maak de routes dan steeds groter. Spierpijn door het hardlopen? Sla dan je rondje vandaag even over, zodat je je lichaam niet overbelast.

3. Wandel ook eens tussendoor

Soms zal het niet lukken om een heel rondje te hardlopen. Je lichaam zal aangeven dat je de lat te hoog legt en even niet meer verder kunt. Wandel dan gerust even tussendoor, zodat je even op adem kan komen. Je hoeft niet de hele tijd te rennen!

4. Denk goed na over wat je aandoet

Voordat je vertrekt, sta er dan even bij stil wat voor kleding je aan moet doen. Als het buiten wat frisjes is, kleed je dan redelijk aan. Toch zul je merken dat je het tijdens het hardlopen snel warm hebt, maar dat is niet erg. Door het zweet dat je kleding nat maakt, koel je snel weer af. Vaak is een joggingsbroek en een t-shirt genoeg voor het hardlopen.

5. Doe je sleutel in je sok

Dit is een wat praktischere tip, maar eigen is het heel slim. Doe je huissleutel gewoon in je sok! Zo hoef je geen sleutelbos mee te nemen. 

6. Stel een doel voor jezelf

Voordat je vertrekt is het goed om alvast een doel in je hoofd te hebben. Dit doel kan bijvoorbeeld zijn om 3 kilometer te rennen zonder te stoppen. Door zo’n doel blijf je gemotiveerd onderweg, ook als je merkt dat het moeilijk gaat. Ook houd je het hardlopen uitdagend voor jezelf door een doel te stellen.

7. Doe een warming up

Je lichaam moet goed opgewarmd zijn voordat je weggaat. Rek dus de spieren van je benen, ren op je plaats en wandel eerst een stukje voordat je begint met langzaam te joggen.

8. Doe een cooling down

Net zoals een warming up, is een cooling down ook erg belangrijk. Als je klaar bent met hardlopen is het een goed idee om het laatste deel te wandel. Daarna kun je opnieuw je spieren rekken. Dit voorkomt spierpijn en zorgt voor een kleinere kans op blessures.

9. Loop eens met anderen

Met vrienden hardlopen vinden sommige leuker en makkelijker. Kijk dus of dat bij jou ook het geval is. Misschien merk je wel dat je het ook makkelijker vind om te gaan hardlopen omdat je een afspraak met iemand hebt. Daarnaast kan het leuk zijn om tussendoor even te praten.

10. Probeer niet te hard te gaan

Het is helemaal niet nodig om constant te sprinten! Bij hardlopen gaat het om jezelf en de snelheid die jij fijn vindt. Als dat wat langzamer is, is dat helemaal geen probleem. Als je te hard loopt word je ook sneller moe. 

11. Loop ergens naartoe

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar wat we hiermee bedoelen is dat je het beste ergens naartoe kan lopen waar je sowieso al moest zijn. Dit kan bijvoorbeeld je werk zijn of de supermarkt. Hierdoor maak je snel kilometers.

12. Probeer te praten

Een handige tip om het juiste tempo te bepalen: probeer te praten. Tijdens het hardlopen zou je nog een gesprek moet kunnen voeren. Als je daarbij buiten adem raakt, dan loop je te snel. Dit houdt namelijk in dat de spieren meer zuurstof verbranden dan dat er aangevoerd kan worden. Het kan er ook voor zorgen dat je de volgende dag stijf bent.

13. Niet opgeven!

Als je pas net begint met hardlopen dan zal het hardlopen vaak totaal niet comfortabel aanvoelen. Zelfs als je het na een tijd fysiek aan kan, dan moet je nog de motivatie bij elkaar rapen om te vertrekken. Geef dan alsnog niet op! Het hoeft niet te betekenen dat je het niet kan of dat je iets niet goed doet. 

Leave a comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.