Hardlopen

Veel mensen die beginnen met hardlopen voor welke reden dan ook willen vaak meteen zo ver mogelijk rennen. Wanneer je onervaren bent resulteert dit vaak in een enorme spierpijn. Dit werkt niet echt motiverend en kan voor veel mensen een reden zijn om weer te stoppen. Is het dus wel verstandig om zo lang te rennen?

Wat is je doel?

Ongeacht wat je doel is, is het altijd verstandig om af te wisselen. Zo hou je namelijk variatie en dat is goed voor je motivatie. Over het algemeen beginnen mensen met hardlopen voor de volgende twee redenen: afvallen en conditie opbouwen. Hier zullen we dus ook op focussen.

Conditie opbouwen

Veel mensen denken dat voor het opbouwen van conditie duurloop nodig is, maar ook een intensieve interval training kan zorgen voor een betere conditie. Het beste is dus als je deze combineert. Zelfs krachttraining helpt mee aan een betere conditie. Maar wanneer krijg je een betere conditie? Je conditie gaat omhoog als je de verzuringsdrempel weet te verhogen. Als je wel eens hebt hardgelopen ken je ongetwijfeld het gevoel van verzuring dat je na een tijdje krijgt. Dit krijg je als je spieren te veel melkzuur krijgen om te verwerken. Wanneer je deze drempel verhoogt kan je dus zwaarder trainen zonder te verzuren. Het energieverbruik in je lichaam kan je goed trainen met een duurloop. Je spieren leren dan effici├źnter om te gaan met energie.

Afvallen

Zowel duurloop als interval training zorgt voor vetverlies. Er is echter wel een duidelijke winnaar als we kijken naar welke zorgt voor meer vetverlies in een kortere tijd. Dit is namelijk interval training, ook bekend als HIIT (high intensity interval training). HIIT houdt in dat je kort maximale intensiteit levert en daarna kort rust. Dit doe je meerder keren. Dit kan natuurlijk met sprinten/hardlopen, maar ook met andere soorten trainingen. Het mooie aan HIIT is dat je zelfs na de training nog vet verbrandt.

Leave a comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *