Hardlopen is een mooie sport. Je kunt het helemaal inrichten zoals bij jou past, en om je daarbij te helpen zijn er hardloopschema’s. Hardloopschema’s zijn er voor iedereen, of je nou jong of oud bent, een goede of een slechte conditie hebt, net begint of al even bezig bent. En hoewel hardlopen echt een laagdrempelige sport is, kun je er beter niet in één keer vol in gaan. Het is beter om het hardlopen rustig in een gepast tempo op te bouwen. Daar zijn hardloopschema’s nou ideaal voor.

Hardlopen middels intervaltraining

Een hardloopschema is jouw houvast waarop je kunt zien wanneer je hoeveel minuten moet lopen. In het algemeen is een hardloopschema ervoor gemaakt dat je kunt opbouwen en dus elke week een beetje meer kunt. Langzaam opbouwen betekent dat je als beginner meer wandelpauzes zult hebben dan een gevorderde. Dit afwisselen van wandelen en hardlopen wordt ook wel intervaltraining genoemd. Langzaam maar zeker ga je elke week wat langer achter elkaar hardlopen en steeds minder wandelen tussendoor. Zodoende word je steeds beter in het lopen van langere afstanden en bouw je ook een steeds betere conditie op.

Het juiste schema bij de juiste persoon

Wat voor hardloopschema bij jou past, hangt helemaal af van jouw leeftijd en niveau en hoeveel tijd je erin wilt steken. Zo zijn er bijvoorbeeld hardloopschema’s waarmee je naar een (halve) marathon toe kunt werken. Deze zijn echter niet geschikt voor beginners. Voor hen zijn er speciale schema’s waarbij in het begin nog veel gewandeld wordt en uiteindelijk steeds meer hardgelopen wordt. Ook als je boven de 50 jaar bent, kun je nog prima hardlopen. Je zult dan een schema nodig hebben waarbij iets meer rust is ingebouwd dan bij de jongeren, zodat je lichaam goed de kans krijgt om zich te herstellen.

Leave a comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.