Als afvallen je doel is dan wil je oefening gebruiken die het snelste de meeste calorieën verbruikt. Is dat nu met hardlopen of met de crosstrainer? In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen beide cardio-oefeningen. Hoewel je met beide oefeningen veel meer calorieën kunt verbruiken dan bijvoorbeeld met wandelen gaat het niet alleen om het calorieverbruik. Je niveau en fitheid spelen een grote bij de keuze van een geschikte oefening waarmee je strijdt tegen die lastige kilo’s.

Waar moet je nu voor kiezen?

Hardlopen en de crosstrainer zijn twee populaire oefeningen om te doen. Het is niet zonder reden dat de loopband en de crosstrainer het drukst bezet zijn in de sportschool. Beide oefeningen hebben voor- en nadelen en het gaat erom welke oefening voor jou het meeste voordeel oplevert.

Hardlopen

Het voordeel van hardlopen is dat je het binnen in de sportschool kunt doen maar ook buiten. De frisse buitenlucht kan je goed doen als je de gehele dag achter je computer aan het werk bent. Toch is ook de loopband een geschikt apparaat. Door te hardlopen spreek je veel spieren in je lichaam waardoor het een effectieve oefening is om calorieën te verbranden. Hardlopen vereist om een lichte vaardigheid om het goed te doen maar aangezien iedereen het ooit als jongere kon is het niet moeilijk te leren. Je kunt het aantal calorieën dat je verbruikt op een loopband verhogen door de helling in te schakelen of door simpelweg sneller te gaan rennen.

Crosstrainer

De crosstrainer heeft het grote voordeel dat de beweging erg makkelijk is. Hierdoor komt er minder druk op je gewrichten te liggen dan bij hardlopen. De pedalen geleiden de weg en je armen zijn er ter ondersteuning van de beweging zodat je een full-body-workout overhoudt. Je gebruikt net als bij hardlopen veel spieren in je lichaam waardoor het een goede oefening is als je wilt afvallen door je verbruik te verhogen.  Het verbruik kun je nog verder verhogen door een hogere weerstand te gebruiken of in een andere positie de crosstrainer gebruiken.

Calorieverbruik

Een onderzoek door de universiteit van Wisconsin toonde aan dat je ongeveer 705 tot 866 calorieën per uur verbruikt als je hardloopt op de loopband. Een schatting van het verbruik van de crosstrainer per uur is 773 calorieën. Zoals je leest is het verschil niet groot in het verbruik. Dit betekent dat het uiteindelijk vooral neerkomt op je persoonlijke voorkeur.

Als je een lastige blessure hebt waar je maar niet vanaf lijkt te komen dan is de crosstrainer waarschijnlijk de beste keuze. Deze kun je in de sportschool gebruiken maar je kunt er ook één voor thuis aanschaffen. Bekijk daarvoor bijvoorbeeld dit overzicht van de beste crosstrainers van 2017. De crosstrainers zijn in grote aantallen te koop; niet alleen in fysieke winkels maar ook online. Vergeet niet te vergelijken als je op zoekt gaat naar je eigen crosstrainer.

Leave a comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.